Evropa 2
Sedmnáctiletí řidiči si vedou lépe než osmnáctiletí. Letos zatím způsobili jedenáckrát méně přestupků
včera 11:10
Sedmnáctiletí řidiči při jízdě s mentorem od ledna do konce října způsobili jedenáctkrát méně přestupků než osmnáctiletí. Sedmnáctiletí řidiči se od začátku roku dopustili 50 bodovaných přestupků, u o rok starších řidičů to bylo 565 přestupků. Vyplývá to z dat ministerstva dopravy.
Od ledna mohou kurz v autoškole zahájit i nezletilí řidiči od 15 let a šesti měsíců. Po absolvování autoškoly a závěrečné zkoušky program L17 umožní řízení od 17 do 18 let pod dohledem registrovaného mentora. Ten by měl mít řidičský průkaz nepřetržitě alespoň pět let s tím, že jej získal před více než deseti lety. Také by neměl mít bodový záznam. Mentor musí v autě sedět vedle řidiče a sledovat provoz.
Ze všech udělených řidičských oprávnění skupiny B tvořili od začátku letošního roku pětinu jejich držitelů sedmnáctiletí řidiči v programu L17. Ve skupině sedmnáctiletých a osmnáctiletých řidičů tvořili sedmnáctiletí více než 46 procent. Od začátku roku se zaregistrovalo 38 551 mentorů, aktuálně je v ČR 21 991 aktivních mentorů. Na jednoho sedmnáctiletého řidiče připadá průměrně 1,68 mentora.
Nejvíce zaregistrovaných mentorů bylo ve věkové skupině 41 až 50 let, a to 11.916 mentorů, tedy 58,3 procenta. „Potvrzuje to, že mentorem, který sedmnáctileté řidiče v provozu doprovází, je většinou jeden z jejich rodičů,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). O něco častěji doprovází nezletilé řidiče muži, tvoří 51,6 procenta zaregistrovaných mentorů.
Z hlediska závažných dopravních nehod jsou řidiči mladší 24 let nejrizikovější i nejohroženější skupinou. Z počtu dopravních nehod v ČR zaviní 11 procent řidiči s praxí do dvou let. Začínající řidiči přitom tvoří tři procenta všech řidičů. Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu v minulosti podpořila zavedení programu L17 jako jeden z preventivních nástrojů. Sedmnáctiletí mohou pod dohledem mentora řídit například i v Německu, Rakousku nebo na Slovensku.
„Na základě analýzy L17 v zemích, kde funguje dlouhodobě, víme, že řidiči, kteří začnou se svým rodičem, mají následně i při samostatné řidičské praxi méně nehod a méně přestupků než ti, kteří L17 nevyužijí. Důležité ovšem je, aby se mentoři na svou roli připravili,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold. Mentoři mají k dispozici manuál Asociace autoškol a aplikaci L17, které jim mají pomoct při vedení a rozvíjení znalostí a dovedností mladistvého řidiče.
BESIP podle Neřolda od loňského roku pořádal také více než 100 projektových dnů na středních školách, kde o možnosti řízení od 17 let a zásadách bezpečné jízdy informoval 8000 žáků. Rada vlády v úterý schválila pokračování této aktivity v letech 2025 a 2026. Schváleno bylo také pokračování systematického odstraňování nehodových lokalit na krajských silnicích za podpory Státního fondu dopravní infrastruktury. Ministerstvo udělá celoplošné hodnocení bezpečnosti silnic 1. tříd, následně vytipovaná místa upraví.
Dávej bacha je jednou z celé řady osvětových kampaní, které v oblasti dopravní bezpečnosti skupina Active Radio připravuje. Pod hlavičkou dlouhodobého projektu Bezpečně na cestě aktivně přispívá prostřednictvím různých akcí, komunikačních aktivit nebo podcastů k vzdělávání dětí i dospělých. Projekt Bezpečně na cestě je financován z Fondu zábrany škod.
Zdroj: ČTK