Právě vysíláme

MOVEMBER aneb Knír se vrací do ulic

24. října 2011 19:58
MOVEMBER aneb Knír se vrací do ulic

Charitativní akce na podporu léčby rakoviny prostaty

V listopadu opět zaplaví naše ulice muži s knírem. Důvodem pro tento svébytný módní trend je charitativní kampaň MOVEMBER, která se po roce opět vrací.

Kampaň si klade za cíl šířit povědomí v boji proti rakovině prostaty a knír je jejím symbolem. Důvod této symboliky spočívá v názvu kampaně, která se skládá ze slangového slova „mo“ jako „moustache“, což je anglicky knír a „november“, tedy listopad, kdy se akce realizuje. Sympatizanti projektu si během celého měsíce pěstují zajímavé variace na téma knír a šíří takto efektivně informovanost o závažnosti této choroby, učiní z ní veřejně diskutované téma a upozorní na důležitost prevence. Zároveň se vybírají prostředky na podporu globálního výzkumu rakoviny prostaty. Mnoho českých celebrit podpoří i letos charitativní projekt, který se jako jeden z mála zabývá mužským zdravím.

Jak funguje Movember

logo Movember

1. listopadu / Movemberu se jakýkoliv muž může zaregistrovat s čistě vyholenou tváří na webové stránce Movember.com a pak si po zbytek měsíce tito muži, známí jako Mo bráchové, pečlivě pěstují svůj knír jako symbol Movemberu. Každá odpověď na neodvratnou otázku („Co ho to s tím knírem napadlo?“) znamená rozšíření informace o Movemberu, a tedy i rizikách rakoviny prostaty.

Pravidla Movemberkníry Movember

Podporu nalézají Mo bráchové u svých ženských protějšků, tedy u tzv. Mo sester. Mo bráchové se prakticky během 30listopadových dnů stanou chodícími a mluvícími billboardy a přes jejich aktivity a slova se bude iniciovat soukromá či veřejná diskuze, která zvýší povědomí o často zanedbané tématice, což je mužské zdraví.

Rakovinu prostaty nelze podceňovat. V České republice je rakovina prostaty nejčastější formou rakoviny u mužů. V průběhu posledních 38 let se počet nakažených touto nemocí 6x zvýšil a počet úmrtí zdvojnásobil. Počet nových pacientů se každým rokem zvyšuje v průměru o 5 000. Na rakovinu prostaty zemře ročně 1 600 mužů. Do projektu se i letos zapojili mnohé známé osobnosti, jako například Ondřej Brzobohatý, Jiří Hudler, Roman Holý, Matěj Ruppert, David Ondříček, Michal Tretter, Vlasta Korec, Yemi A. D., Ota Klempíř, Jakub Kohák, Jan P. Muchow, Orion, Jan Čapek, Michael Viktořík, Luboš Svoboda, Miki Křen, Bedřich Šindelář, Tomáš Třeštík, Dan Gonzales, Michal Froněk, Aleš Najbrt, Goran Tacevski, Eddie Stoilow, Niceland, Wohnout a za MO sestry Dara Rolins, Lejla Abbasová, Renata Langmannová, Diana Kobzanová a Lucie Váchová-Křížková a další.

Růst slavných knírů bude možné sledovat na webových stránkách Movember.com a v médiích. Na konci měsíce pak oslaví Mo bráchové a Mo ségry velkolepu party v pražském klubu SaSaZu, kde se bude volit letošní král Movemberu. Bude to nejen přehlídka navoskovaných, ostříhaných, učesaných a trimovaných knírů, ale rovněž se na party ukáže, kdo sesadí loňského krále Movemberu, choreografa a tanečníka Yemiho A. D. Na tuto párty, která bude mít i zajímavý hudební program lze zakoupit vstupenky.

Jan P. MuchowYemi A. D.Lucie Váchová

Kam putují vybrané prostředky?

Český Movember je nedílnou součástí celosvětové kampaně Movember. Prostředky, které budou vybrány pomocí kampaně v několika evropských zemích, putují vesměs do programu s názvem „Movember Global Action Plan“, (Globální Akční Plán), který si klade za cíl zrychlit výsledky výzkumu rakoviny prostaty formou globální vědecké spolupráce. Jen globální vědecká spolupráce dokáže eliminovat zbytečně se dublující výzkumy a umožní sdílení převratných výzkumných objevů v různých koutech světa. Podobně jako Linkedin, dokáže Movember spojit vědce z celého světa za účelem sdílet své poznání. Do vytyčených projektů, které se celosvětově považují za klíčové v rámci výzkumu rakoviny prostaty, pak poputují i prostředky vybrané v Čechách.

Každý registrovaný MO brácha se svým knírem může vyzvat ostatní sympatizanty, kteří ho budou podporovat na stránkách www.movember.com svými hlasy. Jeho kníru budou posílat finanční prostředky, které poputují na konto nadace.

O Movemberu

Nápad Movemberu poprvé vznikl v roce 2003 u piva v Melbourne v Austrálii. Plán to byl jednoduchý – vrátit zpět na scénu knír, spíš jako žert a přitom udělat něco pro mužské zdraví. V roce 2003 se nevybraly žádné peníze, ale chlapi, kteří stáli za Mo, zjistili, jak ohromný potenciál má knír k tomu, aby vyprovokoval rozhovor o mužském zdraví. Inspirováni ženami, které je obklopovaly a které již učinily mnoho pro boj s rakovinou prsu, se vydali Mo bráchové na cestu vytvořit globální mužské zdravotní hnutí.

V roce 2004 se kampaň vyvinula a zaměřila na zvýšení povědomí a prostředků na boj s rakovinou, která nejvíce postihuje muže – rakovinu prostaty. 432 Mo bráchů se tehdy přidalo k hnutí a vybrali $55,000 pro Prostate Cancer Foundation Of Australia – což reprezentovalo jediný největší příspěvek v celku, který kdy obdrželi.

Knír Movemberu od té doby konstantně rok od roku roste a již expandoval do Velké Británie, USA, Kanady, na Nový Zéland, do Irska, Španělska, Jihoafrické republiky, Holandska, České republiky, Finska, Norska, Dánska a do Belgie.

V roce 2010 vzrostl počet Mo bráchů a Mo sester celosvětově na 447 808. U více než jednoho miliónu dárců bylo vybráno €55 miliónu pro globální partnery Movemberu a na globální akční plán, tzv. Global Action Plan programe.

Z prostředků, které jsou vybrané v České republice si klade Movember Global Action Plan za cíl akcelerovat výsledky výzkumu rakoviny prostaty prostřednictvím globální výzkumné spolupráce.  Prostředky vybrané v České republice budou přidělené do výzkumu v Evropě, který podporuje Global Action Plan.

Globální akční plán Movemberu, tzv. GAP program se momentálně skládá ze 2 elementů:

1. Každoroční společný globální výzkumný projekt

Všeobecný cíl společného globálního výzkumného projektu je urychlení výsledků výzkumu skrz spolupráci na každoročně identifikovaných prioritách vědeckých otázek. Věříme, že přimět ty nejlepší vědce z celého světa ke spolupráci na klíčových výzvách urychlí pokrok, ze kterého budou následně profitovat muži s rakovinou prostaty. Dále věříme, že týmový výzkum uskutečněný na mezinárodní úrovni dokáže zajistit výměnu inovačních nápadů a vědomostí rychleji, než výzkum, který probíhá výhradně na národní úrovni.

Každoročně svolá Global Scientific Committee (GSC) Movemberu meeting za účelem stanovení jedné prioritní oblasti výzkumu, která by mohla nejvíce profitovat z globální spolupráce. Jakmile je tato prioritní oblast schválená představenstvem Movemberu, pak se začne propojovat a dotovat ty nejlepší vědce z oblasti rakoviny prostaty, aby spolupracovali a hledali odpovědi na palčivé otázky.

2. Promoveo – platforma pro výměnu znalosti z oblasti rakoviny prostaty

Movember vytváří globální online komunitu s názvem Promoveo, která je určená pro výzkumní pracovníky se specializací na rakovinu prostaty, klinické lékaře a organizace. Podobně jako u LinkedIn je tato sít´ šitá na míru pro komunitu působící ve výzkumu rakoviny prostaty a členové Promovea  si mohou vyměňovat nápady, hledat klíčové výzkumní zdroje v jiných zemích, postovat informace pro podporu diskuze a spojovat se s jinými vědci z celého světa za účelem získávání výsledků.

Původně latinské slovo Promoveo znamená pohnout se, něco uskutečnit, postoupit, vytáhnout na světlo. Naše úsilí směřuje k vytvoření fóra pro volnou výměnu informací o výzkumu rakoviny prostaty, které uspíší výsledky. Představte si, jaké příležitosti vzniknou tím, když například vědec v Holandsku bude mít možnost se spojit s jinými vědci působícími ve stejné oblasti výzkumu například v Austrálii, v Kanadě, ve Velké Británii, v USA či v Brazílii a vymění si s nimi vědomosti a zdroje.

Úspěch Movemberu může být přímo přisouzen více než 1,1 miliónům Mo bráchům a Mo sestrám, kteří podporovali naši věc od roku 2003. Movember je jím za jejich úsilí velice vděčný a velmi oceňuje vše, co pro projekt dělají.
 
Ty, pro které je Movember nový, vyzíváme, aby se k nám přidali a pomohli změnit tvář mužského zdraví.

Pro bližší informace o Movember Foundation, finanční reporty a výroční zprávy, informace k mužskému zdraví, k programům, které podporuje a na něž má Movember vliv, jakožto sociální dopad, který Movember má, navštivte www.movember.com

O Movemberu – korporátně

Movember Foundation je nezisková, charitativní organizace, která uskutečňuje každoroční celosvětovou iniciativu pro mužské zdraví s názvem Movember.

Každý rok je Movember, tedy měsíc který je oficiálně známý jako November/listopad, zodpovědný za to, že na tisíce mužských tváří vyraší po celém světe knír a to za jediným účelem zajistit životně důležité prostředky a povědomí o mužském zdraví, jmenovitě o rakovině prostaty.

Muži, kteří si pěstují Movember knír jsou známý jako MO bráchové a stávají se z nich chodící a mluvící billboardy po dobu třiceti listopadových dnů a přes jejich aktivity a slova se bude iniciovat soukromá či veřejná diskuze, která zvýší povědomí o často zanedbané tématice, což je mužské zdraví. Podpořeni svými ženami, tzv. Mo ségrami, vybírají Mo bráchové prostředky tím, že vyhledávají možné sponzory pro své Mo-úsilí.

Pravidla jsou jednoduchá: zaregistruj se online na Movember.com, začni měsíc listopad s čistě oholenou tváří a nech si růst knír po dobu celého listopadu.

Peníze, které budou vybrané v rámci Movemberu, budou postoupené do několika světových a inovativně vzdělávacích projektů, do podpory, výzkumu a povědomí podnicujících iniciativ. Každý účastník a dárce Movemberu na celém světě očekává, že vysoké procento prostředků teče přímo do mužských zdravotních projektů a naše náklady jsou v poměru k vybraným prostředkům mimořádně nízké.

Dnes uskutečňuje Movember Foundation oficiální kampaně v Austrálii, na Novém Zélandě, ve Velké Británií, v Irsku, v USA, v Kanadě, v Holandsku, ve Finsku, v Jihoafrické republice, ve Španělsku, v České republice, v Norsku, v Dánsku a v Belgii.

graf

Dostává se nám rovněž podpora od řadových členů a expatů v mnoha zemích.

Vzrostli jsme z kampaně, která byla podporována 30 Mo bráchy ve svém prvním roce existence (2003) do kampaně, ke které se loni přidalo celosvětově více než 447 000 lidí.

I když již bylo mnoho dosaženo pro vylepšení povědomí okolo mužského zdraví, potřeba stále aktivně toto téma prosazovat zůstává. Po osmi letech práce jsme velmi pyšní na projekty, které podporujeme, a když se podíváme do budoucnosti, tak vidíme mnoho důvodu k optimismu.

Pomocí Movemberu se dostáváme hlouběji do matérie a dopad, který máme je dokázán všeobecným povědomím a kvalitou projektů, realizovanými našimi mužskými zdravotními partnery. Jako organizace jsme zaměřený a oddaný tomu, abychom díky prostředkům a povědomí z projektu Movember dosáhli změny.

Jaký je přínos pro ONKOLOGII 21. století, která se stává partnerem globálního projektu MOVEMBER?

Přínos pro organizaci typu ONKOLOGIE21 v rámci projektu Movember je následující:

  • ONKOLOGIE21 bude umístěná na stránkách Movember a její význam pro záchranu životů bude vyzdvižen
  • Veškerý účastníci kampaně uvidí, že ONKOLOGIE21 je našim partnerem pro mužské zdraví a budete uvedení na našich webových stránkách a u našich partnerů
  • Movember bude směrovat své mediální výstupy i k Vám
  • Webová stránka a PR kampaň vždy budou poukazovat i na Vás jako na našeho partnera v otázce mužského zdraví
  • Je zde možnost, že se zapojí vědci ONKOLOGIE21 do GAP programu
  • ONKOLOGIE21 se zapojí do globálního Movember brandu, jenž uskuteční signifikantní vědomostní bezplatnou kampaň

Klíčová síla pro organizaci jako je ONKOLOGIE21 v letošní kampani je vytváření povědomí a osvěty. Movember pokryje veškeré náklady kampaně a vybrané prostředky vloží do GAP programu. To umožní získávat konstantní výsledky, výzkumy a globální vize, jejíž součástí se stane i ONKOLOGIE21. Je to vztah, na kterém se bude stavět i v příštích letech. 

Jak funguje základní mechanismus vybírání peněz v prostředí České republiky pro globální nadaci MOVEMBER?

Zaregistruj se online a Movember Ti pošle veškeré informace k tomu, aby si mohl začít. Když si jednou zaregistrovaný, tak si můžeš vytvořit svůj Mo Space, kde můžeš zhlédnout všechny účastníky Movemberu, prohlédnout si jejich fotky, videa, novinky a získané prostředky pro projekt a to na jejich Mo Space stránkách. Každý účastník si může vyrobit sám svoji Mo Space stránku v login části, a je to jeho unikátní dárcovská stránka pro komunikaci vlastní cesty skrz Movember a vlastního Mo pokroku.

Finanční dary se mohou uskutečnit na webové stránce Movember.com, nebo jinými způsoby které jsou aktualizovány na stránkách Movember.com, přes MasterCard, VISA či American Express.

V případě že v České republice bude vybráno například 500 000,- jak bude tato částka použita?

Pokud najdeme v České republice výzkumné pracovníky, jenž budou pracovat na Globálním akčním plánu, tak bychom chtěli aby všechny získané prostředky šly zpět do České republiky. Pokud by vědci byli vynikající, tak je velmi pravděpodobné, že půjde ještě více peněz zpět do České republiky, tedy prostředky, které pochází z globálního fondu, který naplnil Movember po celém světě.

Je možno sledovat počet vybraných prostředků na území ČR a ostatních zúčastněných zemí?

Výši vybraných prostředků bude možné sledovat na webové stránce, stejně tak jako výši vybraných prostředků v jednotlivých zemích a to v sekci leaderboard. Počet registrovaných bude rovněž odkrytý, takže může vzniknout i jistá soutěž mezi jednotlivými zeměmi, jak v počtu registrovaných, tak ve výši získaných prostředků. Výše získaných prostředků bude aktualizována každou hodinu.

Jak je doloženo, že všechny vybrané prostředky jdou opravdu na konto Movember a nikde se „neztrácejí“?

Procházíme každoročním auditem agentury PwC a výroční zprávu je možno dodat komukoliv na vyžádání. Peníze jdou rovnou na účet a nikam jinam.

Kdo je zodpovědný za rozdělování vybraných prostředků? Kdo jsou tito lidé?

Movember disponuje neuvěřitelně talentovanou skupinou lidí působících v našem Global Scientific Committee. Tito lidé rozhodují, kde se ty peníze budou investovat a co je vhodný či nevhodný projekt v rámci výzkumu rakoviny prostaty. Jedná se o  mezinárodní skupinu vedoucích výzkumných pracovníků z oblasti rakoviny prostaty, kteří pracují s výzkumnými pracovníky po celém světě za účelem získání těch nejlepších výsledků. Je to nezávislá skupina a neexistuje lepší skladba lidí pro tento účel. Níže jsou uvedená jejich jména a instituce ve kterých působí. Je to úžasná skupina lidí pro spolupráci.

Global Scientific Committee

  • Prof Colleen Nelson (Chair) – Australian Prostate Cancer Research Centre; Institute of Health and Biomedical Innovation, Queensland University of Technology, Australia
  • Prof Hing Leung Beatson – Institute for Cancer Research, University of Glasgow, UK
  • Prof Pamela J Russell – Australian Prostate Cancer; Research Centre; Institute of Health and Biomedical Innovation, Queensland University of Technology, Australia
  • Prof Jack Schalken Nijmegen – Medical Centre Radboud University, The Netherlands
  • Dr Jonathan W Simons – Prostate Cancer Foundation, USA
  • Dr Rob Bristow – Ontario Cancer Institute/Princess Margaret Hospital and University of Toronto, Canada
  • Assoc Prof William Watson – UCD School of Medicine and Medical Science University College, Dublin, Ireland
  • Paul Villanti – Movember Foundation, Australia
  • Dr Mark Buzza – Movember Foundation

Články, které by tě mohly zajímat