Top Stories
MOVEMBER se blíží, připravte si kníry!
24. října 2012 10:34
Charitativní projekt MOVEMBER je opět za dveřmi a s ním i jeho originální symbolika – KNÍR! Evropa 2 je i tento rok hrdým partnerem.
V kníru je i letos síla a moc měnit nejen mužské tváře, ale především mužské zdraví – tzn. šířit povědomí o závažnosti rakoviny prostaty, učinit z ní veřejně diskutované téma a upozornit na důležitost prevence. Celosvětová kampaň MOVEMBER se do České republiky vrací již po čtvrté a bude opět probíhat během měsíce listopadu. Symbolem letošní kampaně je opět knír. Tato symbolika logicky vyplívá z názvu kampaně, která se skládá ze slova Mo, což je anglicky knír a November, tedy listopad, kdy se akce realizuje. Movember má již mnoho sympatizantů a získal na svou stranu i řadu významných českých tváří.
Jak funguje Movember
Prvního listopadu/Movemberu se jakýkoliv muž může zaregistrovat s čistě oholenou tváří na webové stránce Movember.com a pak si po zbytek měsíce tito muži, známí jako Mo bráchové, pečlivě pěstují svůj knír jako symbol Movemberu. Každá odpověď na neodvratnou otázku („Co ho to s tím knírem napadlo?“) znamená rozšíření informace o Movemberu, a tedy i rizikách rakoviny prostaty. Podporu nalézají Mo bráchové u svých ženských protějšků, tedy u tzv. Mo sester. Mo bráchové se prakticky během 30ti listopadových dnů stanou chodícími a mluvícími billboardy a přes jejich aktivity a slova se bude iniciovat soukromá či veřejná diskuze, která zvýší povědomí o často zanedbané tématice, což je mužské zdraví. Rakovinu prostaty nelze podceňovat. V České republice je rakovina prostaty nejčastější formou rakoviny u mužů. V průběhu posledních 38 let se počet nakažených touto nemocí 6x zvýšil a počet úmrtí zdvojnásobil. Počet nových pacientů se každým rokem zvyšuje v průměru o 5000. Na rakovinu prostaty zemře ročně 1 600 mužů.
Do projektu se stejně jako loni i letos zapojí moderátoři Evropy 2, řada hudebníků (Matěj Ruppert, Ondřej Brzobohatý, Jan P. Muchow, skupina Eddie Stoillow; Wohnout, Tata Boys; rapper Orion); fotografů (Goran Tačevski, Martin Tiso, Tomáš Třešník); režisérů (David Ondříček, Jakub Kohák); designérů (Michal Froněk, Roman Vrtiška, Ladislav Žák, Jan Čapek, Dan Gonzales); sportovců (Martin Černík, Ondřej Bank); tanečník YEMI a za MO sestry Dara Rolins, Leila Abbasová, Renata Langmannová, Diana Kobzanová, Kateřina Sokolová, Lucie Váchová-Křížková, Adéla Pollertová a další. Mnoho nových tváří ale přibude a to především těch sportovních – do letošní kampaně se zapojí celý hokejový team HC Slavia a HC Sparta, řada rugbyových hráčů a fotbalistů z AC Sparta.
Růst slavných knírů bude možné sledovat na webových stránkách Movember.com a v médiích. Na konci měsíce, 30.listopadu, pak pro MO bráchy a MO ségry proběhne velká párty v pražském klubu SaSaZu, kde se kromě jiného bude volit i letošní král Movemberu. Bude to nejen přehlídka navoskovaných, ostříhaných, učesaných a trimovaných knírů, ale rovněž se na party ukáže, kdo sesadí loňského krále Movemberu, rappera ORIONA.
Nápad Movemberu poprvé vznikl v roce 2003 u piva v Melbourne v Austrálii. Plán to byl jednoduchý – vrátit zpět na scénu knír, spíš jako žert a přitom udělat něco pro mužské zdraví. V roce 2003 se nevybraly žádné peníze, ale chlapi, kteří stáli za Mo, zjistili, jak ohromný potenciál má knír k tomu, aby vyprovokoval rozhovor o mužském zdraví. Inspirováni ženami, které je obklopovaly a které již učinily mnoho pro boj s rakovinou prsu, se vydali Mo bráchové na cestu vytvořit globální mužské zdravotní hnutí.
Loňský rok více jak 1400 Mo Bratrů vybralo 594 000Kč v rámci podpory boje s rakovinou prostaty. Prostředky vybrané letos v České republice putují na nadační fond MUŽI PROTI RAKOVINĚ, který je zaměřený přímo na podporu boje s rakovinou prostaty a změnu pohledu na zdraví chlapů. Nadační fond MUŽI PROTI RAKOVINĚ poskytuje informace přispívající k podpoře boje proti rakovině prostaty, a vybranými prostředky v rámci kampaně MOVEMBER přímo podporuje tento boj a osvětu v rámci České republiky.