Právě vysíláme

Počet nehod na sněhu a náledí loni meziročně vzrostl o desetinu na 4657

předevčírem 13:10
Počet nehod na sněhu a náledí loni meziročně vzrostl o desetinu na 4657

Počet automobilových nehod na sněhu a náledí v Česku loni meziročně vzrostl o deset procent na 4657. Zemřelo po nich 14 lidí, 44 lidí utrpělo těžká zranění a 1122 lehká. Počet nehod loni vzrostl i přesto, že byly zimní měsíce ve srovnání s rokem 2022 teplejší. ČTK to řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podle Neřolda si řidiči ještě nezvykli na změnu podmínek, a mohou tak podcenit kluzkost čerstvého sněhu a vrstvy pod ním. „Ještě větším rizikem je ale námraza. Vozovka si drží chlad a roztátý sníh či voda na ní mohou namrzat. Pokud řidiči nepřizpůsobí těmto podmínkám rychlost jízdy, může dojít k vážným nehodám,“ dodal Neřold. Větší pozornost by podle něj řidiči měli věnovat specifickým místům jako mosty nad řekami, lesní cesty nebo zastíněné úseky silnic, a to zejména ráno.

Na některé rizikové úseky silnic upozorňují řidiče modré směrové sloupky. „Pokud tedy při své jízdě tyto sloupky v následujících dnech spatříte, měli byste se mít na pozoru a počítat s tím, že silnice může být v těchto místech namrzlá,“ uvedl Neřold.

Nebezpečný je podle něj také takzvaný černý led. Vzniká zamrznutím tenké vrstvy vody na povrchu vozovky. Během dne se může lesknout, ale za tmy je nerozeznatelný od mokré silnice. „Černý led se přesto dá poznat například dle stříkající vody od pneumatik z vozů jedoucích před vámi,“ řekl Neřold.

Co všechno nesmí chybět v zimní výbavě?

Podle Neřolda by řidiči měli svá vozidla na zimu dobře připravit. Důležité jsou pneumatiky s hloubkou dezénu alespoň čtyři milimetry, které nejsou používané déle než pět let. Důležité je také očistit auto před jízdou od sněhu a námrazy tak, aby nic nebránilo ve výhledu.

Na zasněžené silnici se podle Neřolda brzdná dráha prodlužuje několikanásobně. „Při rychlosti 90 kilometrů v hodině budete na náledí potřebovat k zastavení 180 metrů, to jsou skoro dvě fotbalová hřiště. Pokud pojedete rychlostí 50 kilometrů v hodině, zastavíte v těchto podmínkách na 60 metrech,“ uvedl Neřold. Řidiči by podle něj také měli sledovat dopravní zpravodajství a podmínky na zvolené trase. „Vyhněte se cestám do vyšších poloh bez vhodné výbavy,“ dodal Neřold.

Řidiči by se podle šéfa BESIP měli vyvarovat prudkých pohybů volantem, náhlého brzdění nebo velkého zrychlování. „Při ztrátě přilnavosti kola pomáhá plynulé ubrání plynu,“ dodal. Při jízdě z kopce řidičům doporučuje zařadit nižší převodový stupeň při manuálním řazení, a brzdit tak motorem. Brzdový pedál by řidiči měli používat plynuje, s ovladatelností vozu jim podle Neřolda pomůže systém ABS.

Dávej bacha je jednou z celé řady osvětových kampaní, které v oblasti dopravní bezpečnosti skupina Active Radio připravuje. Pod hlavičkou dlouhodobého projektu Bezpečně na cestě aktivně přispívá prostřednictvím různých akcí, komunikačních aktivit nebo podcastů k vzdělávání dětí i dospělých. Projekt Bezpečně na cestě je financován z Fondu zábrany škod.

Zdroj: ČTK

Články, které by tě mohly zajímat